WonkaPistas

21.10.05

Reformas institucionales para mejorar la enseñanza

A través de Mahalanobis, me entero de que un economista de la educación alemán, Ludger Wößmann, acaba de publicar en una colección del CesIFO, una muy interesante tercera entrega en una serie de cuatro en la que recoge los principales resultados de sus investigaciones en una forma que sirva para la discusión pública en Alemania. El texto se titula "Leistungsfördernde Anreize für das Schulsystem" y, como el lector avisado habrá notado, está en alemán. Puede traducirse por "Incentivos estimuladores de la eficiencia del sistema escolar". La nota de prensa (en inglés) del CesIFO sintetiza los hallazgos de dichas investigaciones y las propuestas de reforma que hace Wößmann. He aquí un trozo de esa nota, que no tiene desperdicio (mis negritas):

"The German educational system needs extensive institutional reforms to improve its efficiency and ultimately to turn out better trained pupils... The requirements [Wößmann] identified are: external examinations, school autonomy and competition.

His evaluation of the different international pupil tests – PISA, TIMSS and PIRLS – shows that pupils perform better when standards are tested externally, when these external examinations are combined with school autonomy, particularly in process and personnel decisions, and when competition is combined with public school financing through privately administered schools. The current school structures are inefficient, according to Wößmann. He argues against demands for undifferentiated increases in educational spending.

... Such institutional conditions create stimuli for all participants to effect optimum pupil performance by combining performance enhancing and hindering behaviour with the corresponding consequences and thus make the participants themselves responsible for their actions. ... Teacher pay linked to increases in performance means better pupils.

... Even with greater autonomy of the schools there are clear boundaries. The selection of textbooks and teachers is positively correlated with the performance of pupils, but the fixing of the budget is not. From this reason the budget framework and teaching standards should be prescribed.

The third reform step is to introduce more competition between private and public schools. The performance advantage of pupils at privately administered schools is more than half a school year. Privately administered does not necessarily mean privately financed. In the PISA tests countries like the Netherlands that have a high share of privately run schools with a large degree of public financing perform particularly well.

Together with the two preceding articles in the series on the contribution of economics to the educational debate, the international empirical evidence presented suggests that educational policy should concentrate more on a performance-enhancing reform of the institutional structure of the educational system than on a mere expansion of funding for the present system.

Todavía no he tenido tiempo de leer entero el artículo (mi alemán es bastante peor que mi inglés), pero parece sólido y, sobre todo, suena sensato a la luz de lo que se va sabiendo, a trancas y barrancas, gracias a los estudios empíricos que permiten comparar el rendimiento en tests internacionales (como el PISA) de distintos sistemas escolares, y a la luz de lo que durante tanto tiempo llevan diciéndonos los economistas sensatos, tales como los de la escuela austríaca de economía. No creo que Wößmann lo sea, pero miren lo hayekiana que suena esta frase de la publicación que comentamos: "Zum einen [eine Dezentralisierung von Entscheidungsfreiheiten] erlaubt Schulautonomie nämlich die Nutzung besseren lokalen Wissens", o sea "Por una parte, [una descentralización de la libertad de decisión] permite la autonomía de los centros escolares, es decir, el aprovechamiento del mejor conocimiento local". Por supuesto, se trata de mayor autonomía de los centros pero con los correlatos de mayor responsabilidad por sus actos (tanto de ellos como de los profesores, las familias, los estudiantes) y de mayor competición entre centros. La mera autonomía sin responsabilidad (y sin el aliento frío de la competición) lleva a conductas oportunistas.

Algunos de los trabajos de Wößmann (y su habitual coautor Thomas Fuchs) en los que se basa el texto comentado están en inglés:

Thomas Fuchs and Ludger Woessmann, "Computers and Student Learning: Bivariate and Multivariate Evidence on the Availability and Use of Computers at Home and at School", Ifo Working Paper Nr. 8, 2005

Thomas Fuchs and Ludger Woessmann, "What Accounts for International Differences in Student Performance? A Re-Examination Using PISA Data", CESifo Working Paper Nr. 1235, 2004

Ludger Woessmann, "The Effect Heterogeneity of Central Exams: Evidence from TIMSS, TIMSS-Repeat and PISA", CESifo Working Paper Nr. 1330, 2004

Lo fundamental en el argumento de Woessmann es, en última instancia, como se afirma en la introducción de su trabajo, que "ya no puede tratarse de 'más de lo mismo'", esto es, de más dinero, por favor, por lo cual toca hablar de reformas institucionales profundas que mejoren la eficiencia del sistema escolar. Que le escuchen no sólo las autoridades alemanas, sino también las españolas (y el resto de agentes concernidos, claro).